ALMEDALEN 2016

  • SumoMe

Nu går den politiska veckan i Almedalen mot sitt slut och vi konstaterar att 2016 har varit allt annat än ett mellanår. Årets Almedalsprogram är en spegling av de stora utmaningarna i politiken just nu. Efter vårens turbulens med svensk regeringsombildning, riksdagsbeslut om en åtstramad flyktingpolitik och så, britternas svar till EU, brexit. Allt detta ger oss spännande utmaningar inför framtiden.

För oss och vårt Public Affairsarbete är Almedalsveckan en av årets viktigaste händelser. Vi har haft ett intensivt program i år och några av höjdpunkterna har varit att vi har haft ett starkt och viktigt åtagande som svar på folkhälsominister Gabriel Vikströms utmaning till branschen. Lanseringen av vårt Kaloriåtagande med en genomsnittlig minskning av 20% kalorier från våra produkter till 2020 har fått bra mottagande av de som vi har mött under veckan. Jag har haft möjligheten att sitta i enskilda möten med politiker från regering och riksdag.

Politik handlar om påverkansarbete  och när man under årets mörkare månader sitter och bokar upp enskilda möten med de politiker som vi behöver träffa, känns det så bra att ha viktiga budskap och långsiktiga strategier att presentera vid årets Almedalsvecka. Det gör mig därför så stolt att vi nu har ett Kaloriåtagande att presentera inom ramen för vårt breda hållbarhetsarbete.

Nu när veckan går mot sitt slut ser jag fram emot en spännande höst med uppföljningar från alla möten, det är mitt femte år i Almedalen och man slutas inte förvånas över hur det växer från år till år. Över 3700 evenemang, vilket är det högsta antalet hittills i Almedalens 48-åriga historia.

Nu går snart båten tillbaka till fastlandet och jag reflekterar och tar med mig tre saker från årets politiska vecka.
1. Att vi ska fortsätta att utmana oss och branschen, såsom vi gjort genom ett brett åtagande för hållbar konsumtion #färrekalorier
2. Att vi är viktiga i debatten för våra stakeholders och att vårt påverkansarbete är superviktigt
3. Jag har helt klart världens roligaste och bästa jobb!

Anne

Anne Lindfeldt, Public Affairs Coca-Cola European Partners Sverige



HållbarhetsområdenDryckerEnergi & KlimatHållbara förpackningarHälsa och Aktiv livsstilMedarbetareSamhällsengagemangVarsam vattenhantering
Publicerad
0 Kommentarer