Blogg: Fokus hållbarhet i Almedalen

  • SumoMe

Detta är andra året som jag var att få mig över vattnet till Sveriges traditionella politikervecka i Almedalen. Det är häftigt att hållbarhet har en stor plats på en politisk arena – där så många saker och viktiga diskussioner äger rum under en hel vecka. Men det återspeglar vad jag trott under många år – att svenskar verkligen är berörda av hållbarhet och mycket mer intresserade än flera andra grannar i norr och söder. Och jag tänker inte spekulera i varför det är så, just nu.

203C8235

Och det är inte bara i det politiska landskapet som hållbarhet diskuteras – Aldrig tidigare har det här intresset speglats i marknadsstatistiken i butikerna. Svenskarna vill göra en skillnad genom att agera. Det är miljöboom, det är djurrättsboom, köttkonsumtionen går ner och “närodlat” är hetare än någonsin. Men denna strävan efter det mest hållbara alternativet när man köper mat – har gjort mig och många andra konsumenter mycket förvirrade – För vad är egentligen det mest hållbara alternativet?

För mig är dessa några av de frågor som jag vill ha svar på i Almedalen. Vad menar konsumentorganisationer, våra kunder och andra organisationer att hållbar konsumtion är för något? För det går inte att förneka att deras åsikt är viktig för hur vi utformar våra planer framåt.

Till hösten ska vi, med hjälp av Per Grankvist lansera en analys av var vi är på väg när det gäller hållbar konsumtion. Vi är mitt i denna spännande process med intervjuer från olika sektorer. Och förhoppningen är att vi ska vara klokare om var vi är på väg och vad vi kan förvänta oss från våra kunder och politiker i inom den närmaste framtiden.

Jag har haft turen att få träffa Alice Bah Kuhnke i Almedalen – och jag fick höra om hennes “Coca-Cola moment” -som var otroligt inspirerande och roligt. Vi har alla ett Coca-Cola minne – det är därför alla vi som arbetar på Coca-Cola har en så viktig roll i att upprätthålla det starka varumärket som Coca-Cola är – och det ska vi fortsätta med bland annat genom att vara en ledare inom hållbarhet för vår bransch.

Nu är det snart semester och det finns tre saker som jag tar med mig från Almedalen:

1. Att vårt nya mål att minska kalorier med 20% till 2020 togs emot väl av våra intressenter.

2. Att var och en måste tänka på hela värdekedjan när vi skapar mål för hållbarhet i framtiden.

3. Att Alice Bah är mycket förtjust i Coca-Cola

Ha en skön sommar!

Rønnaug Vinje



HållbarhetsområdenDryckerEnergi & KlimatHållbara förpackningarHälsa och Aktiv livsstilMedarbetareSamhällsengagemangVarsam vattenhantering
Publicerad
0 Kommentarer