Tillsammans kan vi minska utsatthet och utanförskap

  • SumoMe

Sveriges Stadsmissioner stöttar dem som har hamnat i utsatthet och utanförskap. Stadsmissionerna bidrar med värme och gemenskap, en måltid och ett samtal. Det kan vara i form av akut hjälp till den som inget har eller förebyggande och stöttande för att ta sig igenom en av livets kriser. Syftet kan till exempel vara att hjälpa till att hitta tillbaka till ett jobb, en egen bostad eller social delaktighet.

CC001744 Coca-Cola Jul Imageskylt 500x700

Även i år har vi bestämt oss för att samarbeta för att förbättra situationen för människor som lever i utsatthet och utanförskap i Sverige. Fram till jul bidrar Coca-Cola i Sverige med minst 100 000 måltider till Sveriges Stadsmissioner.

  • Fattigdomen och utsattheten i Sverige ökar. Mer resurser behövs, men också ett engagemang bland allmänheten och en vilja och mod bland politiker att fatta beslut som möjliggör ett värdigt liv och värnar de mänskliga rättigheterna för människor som bor och lever i Sverige. Tillsammans med engagerade företag som Coca-Cola kan vi göra så mycket mer, säger Karin Timm Östlund på Sveriges Stadsmissioner.

Som i fjol sker insamlingen genom att man registrerar sina köp av valfri Coca-Cola på den särskilda kampanjsajten coke.se/jul. Det som är nytt är att man inte behöver samla koder från kapsylerna. Istället bara surfar man in på sin smartphone eller tablet och sedan fotograferar av flaskan. Ny smart teknik känner igen våra unika flaskor, vilket gör att det fungerar med vilken PET-flaska Coca-Cola som helst (i formaten 500 ml 1 L, 1,5 L eller 2 L) samt 330 ml glasflaskan.

–  Istället för att driva en traditionell, kommersiellt inriktad kampanj vill vi bidra till ett större engagemang för samhällets utsatta. Att ge våra produkter god synlighet i butiken är ett sätt att hjälpa till att göra insamlingen framgångsrik. Kampanjen inkluderar även ett Swish-nummer (123 900 17 51) för den som inte nöjer sig med att bidra genom att registrera sitt köp hos oss utan vill skänka mer pengar direkt till Sveriges Stadsmissioner, säger Jon Aleksander Naess, marknadsdirektör på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Genom att köpa en Coca-Cola, att gå in på coke.se/jul och fota din flaska är du med och stöttar Sveriges Stadsmissioners arbete. Med engagemang och ekonomiska resurser är det möjligt att förbättra livssituationen för de som har hamnat utanför. Det behövs när antalet människor i utsatthet ökar i Sverige.

 



HållbarhetsområdenDryckerEnergi & KlimatHållbara förpackningarHälsa och Aktiv livsstilMedarbetareSamhällsengagemangVarsam vattenhantering
Publicerad
0 Kommentarer